אילו סוגים של ספריות קודש קיימים בשוק ומהי ספריית הקודש האופטימלית?

ספריות קודש, בבית הכנסת ובבית מהוות רהיט בעל נוכחות ומשמעות עיצובית גדולה. פיזית, זהו רהיט גדול המוצב בסלון, זאת כמובן, מלבד המהות אותה מייצג ארון ספרים בבית היהודי. על מנת לתת מקום של כבוד לכל ספרי הקודש בבית או בבית הכנסת נדרשת בחירה של ספריית קודש על פי פרמטרים מחמירים.

מעוניינים להזמין ספריית קודש איכותית ומעוצבת? אנחנו כאן עם כל האפשרויות הקיימות בשוק. בסוף הפוסט: היכרות עם ספריית הקודש המובילה בעולם הריהוט.

 

הגדירו את הנתונים של ספרית הקודש המתאימה לכם

אוקיי, אתם יוצאים למסע חקירה מקיף של עולם ספריות הקודש בענף הריהוט. המלצה שלנו, לפני הכל, מדדו במדויק את השטח בו אמורה הספריה לעמוד וכן הגדירו מראש מה אתם מעוניינים להציג בה: חפצי נוי? פריטי יודאיקה? כלי כסף? בדקו מה גודל הפריטים אותם תרצו למקם בארון ומה מידת תדירות השימוש בהם. בנוסף, חשבו על הויזואליות של ארון הספרים בשילוב פריטי הנוי השונים.

בדיקה מוקדמת זו והגדרת צרכי משתמשים היא הכנה מעולה לקראת תהליכי בחירהה ורכישה קצרים וקלים יותר.

 

סוגי ספריות קודש בעולם הריהוט

קיימים מספר סוגים עיקריים של ספריות קודש בעולם הריהוט, הבה נבצע היכרות. נעים להכיר: אלה ספריות הקודש הנפוצות בשוק נכון ל-2023:

 

ספריית קודש בקו מודרני

עולם ספריות הקודש מתפאר ביצירת אומנות מודרנית המשלבת רהיט מסורתי בערכים עיצוביים מודרניים: כך נוכל לפגוש במילה האחרונה בעולם ספריות הקודש: ספרית קודש מסנדוויץ’ מצופה פורמייקה או ספריית קודש ממלמין יצוק בעיצוב חלק המשלב צבעים של שחור, לבן, שמנת ועץ טבעי.

ספריות אלו מאופיינות בקווי מתאר חלקים, נטולי דקורציה המבוססים על מינימליזם ויוקרה מאופקת. ניתן לרכוש ספריות אלו עם ידיות מעוצבות או עם ידיות אינטגרליות למראה נקי במיוחד מה שגם מייקר את המחיר. ספריות אלו ניתן לרכוש במגוון גדלים ואפשרויות אחסון: ספריות מודרניות 4 דלתות, ספריות מודרניות 3 דלתות, ספריות מודרניות 2 דלתות וספריות קודש מודרניות 5 דלתות.

קו העיצוב המנחה בספריות בז’אנר זה הלקוח מסגנון העיצוב הנורדי הדוגל בעיצוב פשטני, חלק, נקי וחף מעיטורים וקווים מסולסלים. כאן לא תמצאו ידיות מחוטבות, עיצוב וינטז’ וקרניזים מפוארים: קו חלק, זהו.

 

ספרית קודש ביציקת גבס

בנייה של קיר גבס בחלוקה לחללים היא אופציה נוספת המהווה פתרון מורכב יותר עבור ספריית קודש: יש ליצור קשר עם קבלן עבודות גבס וליצור תוכנית עם מעצב פנים מיומן לניצול המקום. עבודת גבס ליצירת ארון קודש לאחסון ספרים היא מלאכה הדומה מעט למלאכת שיפוץ והיא מהווה תהליך של מספר ימים בדרך כלל.

היתרונות בבחירת ארון גבס הן יכולת העמסת משקל גבוה והתאמה מדויקת לחלל הסלון. ספריות גבס מתאימות גם לקירות אלכסוניים ולניצול של חללים עד התקרה. אחד החסרונות המשמעותיים של ארון קודש מגבס טמון בכך שהוא לא ניתן להעברה ומהווה בעצם, חלק מהקיר. פירוק ספריית גבס כרוך בעבודה אף הוא.

 

ספריית קודש במבנה סולם

ספריות קודש פתוחות הן ספריות הבונות בצורת סולם: שני עמודי תמיכה וביניהם מותקנים מדפים. כוונון גובה המדף יוכל להיעשות בהתאם לצרכי המשתמשים. ספרייה מסוג זה מתאימה גם כמחיצה הגדרת חללים בסלון, נציין כי היא אינה אטומה מספיק. יש שיראו בשילוב ספרייה פתוחה במרכז הסלון אלמנט שאינו עולה בקנה אחד עם שמרנות וארגון קפדני.

 

ספריית כוורת

ספרייה זו מעוצבת מקוביות-קוביות אותן ניתן לעצב בצורה סימטרית ואסימטרית. אורך כל צלע בקוביה נע בין 40-50 ס”מ. את הקוביות ניתן להניח אחת מעל השניה או אחת לצד השניה במיקום מרכזי וכך לעצב ספריית קודש בסגנון חדשני.

 

ספריית קודש קלאסית

ספריית קודש חזקה העשויה ממ.ד.פ או מעץ סנדוויץ’ מצופה פורמייקה, מעוצבת כארון מסורתי, אלגנטי ומעוצב בקפידה. ארונות אלו ידועים באיכותם וביכולת שלהם לשאת משקל ספרים גבוה לאורך שנים ארוכות.

 

ספריית קודש פינתית

ספריית קודש פינתית היא ספרייה פרקטית במיוחד המנצלת את פינת החדר ונותנת טאצ’ עיצובי חכם לחלל. זו דרך נכונה מאוד לניצול פינות החדר לאחסון חפצי קודש, ספרים ופריטי נוי שונים. לעיתים, דווקא ספריית קודש פינתית, שעוצבה לכאורה לצרכי ניצול שטח בלבד, מעניקה לחלל מרא ייחודי ומתוחכם.

 

ספריית קודש בסגנון יחידות אוונגרד

אוונגרד זהו מונח לתיאור זרמי אמנות מהפכניים, יחידות אוונגרד בעולם הריהוט וספריות הקודש הן יחידות מדפים העשויות מחומרים מקוריים כמו: מתכת או פלסטיק. את היחידות מעצבים בצורה ייחודית, מרהיבה ובלתי שגרתית בסגנון הבועט בכללי העיצוב השמרניים. יחידות אוונגרד שמות דגש עיקרי על איכות העיצוב, פחות על הפרקטיקה.

 

מהו סוג הספרייה המומלץ בעולם ספריות הקודש?

ספריות קודש ממ.ד.פ או סנדוויץ’ בסגנון מודרני או קלאסי הן בחירתם של רוב צרכני ספריות הקודש. אלו ספריות קודש איכותיות, מעוצבות היטב, חזקות ובטיחותיות. ספריות אלו כאשר מתבצעות בהתאמה אישית, מאפשרות ניצול חלל אופטימלי ממש בדומה לספריות גבס. מהו הגודל הרצוי של ספריות קודש מומלצות אלו?

 

ספריות קודש – המידות המומלצות

  • הגובה הנכון של ספריית קודש – חנויות ואתרי הזמנה וירטואליים לממכר רהיטים מציעות לרוב מידות גובה סטנדרטיות של בין 2 מטר ל-2.40 מטר. בהזמנה מיוחדת ניתן להגביה את הארון עד התקרה. בפן העיצובי, הזמנת ארון ספרי קודש גבוה במיוחד מעניקה מראה אלגנטי ומושלם יותר לחלל. חשוב לזכור שהגישה למדפים העליונים בספריה גבוהה היא מורכבת יותר וניתן לאחסן שם רק חפצים בלתי שימושיים ברמה היומיומית.
  • הרוחב של ספריית הקודש – אתם אלו שקובעים את רוחב ספריית הוקדש שלכם לפי מידת הצורך: ספרייה רחבה של 5-6 דלתות לבעלי כמות ספרים גדולה וספריית קודש צרה יותר של 2-4 דלתות לבעלי מספר ספרים מועט.
  • העומק של ספריית קודש – ספריית קודש בעומק הנכון תהיה מותאמת לרוחב הספרים. לרוב אין צורך במידת עומק של למעלה מ-40 ס”מ.
  • מדפים מודולריים – העדיפו שימוש במדפים מתכווננים הניתנים להזזה לפי צרכי השטח.

 

איזו ספריית קודש לבחור? המסקנות

בציבור הדתי המשתמש בספריות קודש באופן תדיר קיימים אחוזי בחירה גבוהים בארון ספרים חזק איכותי ומעוצב מסנדוויץ’, או ממ.ד.פ. אלו יאפשרו שימוש נוח, אסתטי ומכובד לטווח שנים ארוך. הזמינו ספריית קודש בהזמנה אישית לפי מידות וצבעי הסלון שלכם. בחרו בעובי מדפים של לא פחות מ-25 ס”מ על מנת למנוע קריסה או פיתול והקפידו על התאמת סגנון העיצוב למראה הסלון.

בחירה מוצלחת בבחירת ארון שיהווה מקום של כבוד לספרי הקודש של עולם הספרים היהודי.