הום סטיילינג של ספרית קודש: מה עדיף, גבס או עץ?

בבית דתי ספרית הקודש היא רהיט מאסט. בתור נושאת משרת הכבוד של החזקת ספרי הקודש היא ממוקמת במרכז הסלון. עם השנים הפכה הספרייה לרהיט העיצובי המרכזי בבתים נאמני-מורשת, ומלבד ספרים משולבים בספריית הקודש גם ויטרינה עם כלי יודאיקה מכסף, פרטי אומנות, תמונות של הילדים וכן מערכות תאורה וסאונד.

ספריות קודש מאפשרות בחירה בסגנון עיצובי מסוים. ספריות קודש מעץ זו הבחירה הקלאסית לצד שוחרי הקו הנקי שיעדיפו ספריות קודש מגבס. לפניכם המידע הפרקטי בכל הנוגע לבחירת ספרית הגבס המועדפת.

 

מתכננים את ספרית הקודש האולטימטיבית

“סוף מעשה במחשבה תחילה” (מתוך פיוט “לכה דודי” לרבי שלמה אלקבץ). תכנון ספריית קודש אינו תהליך חפוז. חשוב להקדים חשיבה מושכלת שתהווה בסיס לשימוש נכון, פרקטי ונוח לכל אורך זמן שימוש הארון. בשלב ראשון חשוב לערוך רשימה מסודרת של הפריטים העתידים להשתכן בספריה: ספרי קודש, תמונות משפחתיות, כלי כסף, מוצרי יודאיקה, פריטי אומנות ועוד.

כעת, הקצו לכל דבר מקום בספריית הקודש העתידית. כדי לבנות ספריית קודש מותאמת אישית יש למדוד את מידות ספרי הקודש במדויק – כדי לייצר מדפי ספרים המתאימים בעומקם, ברוחבם ובגובהם. לרוב, עומק מדפי הספרים לא יעלה על 30 ס”מ. לעומת זאת, עומק חלל עבור ויטרינה צריך להיות במידה גדולה יותר. בצעו חישוב דייקני של הסמ”ר הנדרש לאחסון כל הפריטים וודאו שהספריה אכן תכיל את השלל.

 

ספריית עץ או ספריית גבס? מבצעים החלטה חכמה

לפניכם טבלה המפרטת את ההבדלים השונים בין ספריית עץ לספריית גבס. אנו מקווים שהנתונים יסייעו לכם לגיבוש החלטה נכונה עבור טעמכם האישי, מגבלות התקציב ומידת אהדתכם לרהיט פרקטי במיוחד.

ספריית קודש מעץ ספריית קודש מגבס
מחיר בין 3,000-10,0000 מחיר ספריית גבס סטנדרטית על קירות בגובה 2.4-2.8 מטר וברוחב בין 2.7-4.5 מטר – נע בין 3,900-7,200 ש”ח.
עמידות הספרייה ספריית קודש מעץ עמידה במיוחד ונושאת בתפקיד במשך שנים ארוכות. מומלץ לבחור בספריה עשויה עץ מלא או עץ סנדוויץ’ מצופה מלמין כפול ויצוק להבטחת עמידות אמינה. ספריית קודש מגבס נחשבת לחלופה עמידה הרבה פחות. ספרית מגבס חשופה בסיכון גבוה לבלאי מהיר ובעלת תוחלת חיים נמוכה.
טיפול ותחזוקה ספריות קודש מעץ נדרשות לתחזוקה מועטה אם בכלל. עברו עליהן מדי שבוע עם מטלית להסרת אבק והן תיראנה חדשות. דרושה תחזוקה תכופה. הגבס נוטה להתלכלך במהירות וחשוב לצבעו מדי תקופה לחידוש המראה החלק והנקי.
תכנון ושינוע במעבר דירה ניתן להעביר את ספרית העץ מכיוון שהיא מתאימה לסוגי חללים שונים. לא ניתן להעביר ספריה מגבס – וזהו החיסרון העיקרי בסוג ספריה זה. הגבס יצוק בחלל ספציפי ולא ניתן לפרקו.
תכנון חלוקת המדפים בספריה גובה כל מדף 2-3 ס”מ – מנצל את המקום היטב. גובה כל מדף 8-10 ס”מ בכפוף במשקל הספרים. פחות חסכוני במקום.
מרחק מקסימלי בין עמודה לעמודה עד 100 ס”מ מקסימום. עד 60 ס”מ מקסימום.
עיצוב סגנון קךאסי, ניתן להוסיף גילופים ועיטורים בעץ. מראה מכובד, עשוי להיות מעט כבד. קו חלק ונקי, מראה מודרני. ניתן להוסיף קרניז מפולאוריתן וליצור מסגרות מעניינות בדומה לגילוף מעץ.

 

אופציות השילוב

מתלבטים? אוהבים קו נקי בעיצוב אך נרתעים מהצורך בתחזוקה תכופה? אוהבים סגנון קלאסי אך מעדיפים את אופציית הפיסול בגבס? יש פתרון! תוכלו לשלב ספריית גבס עם מדפי עץ למיקסום מראה הספריה או לבחור בארון עץ במראה חלק מאוד שייתן את היתרונות של ספריית קודש מעץ תוך שילוב קו העיצוב המודרני בארון.

 

ספריות קודש עם תאורה

“הכל פונקציה של תאורה” כך אנו אוהבים לומר. אפקט התאורה הנכונה ממקסם לרוב מראה של מבני חוץ, פנים מבנים וכן, גם בספרית הקודש יש לומר השפעה ניכרת.

תוכלו להשתמש בו לצורך שימת הפוקוס על חפצי נוי אהובים, תמונות משפחתיות או מסגור הספריה באמצעות תאורת לד נסתרת. השמים הם הגבול בעיצוב ספרית קודש כולל תאורה. תוכלו להתייעץ עם אנשי מקצוע לענייני תאורה שיתנו לכם המלצה מקצועית בנוגע לסוג גופי התאורה הנדרשים ולמיקומם.

 

ספרית קודש אסימטרית

סגנון העיצוב הפוסט מודרני מתייחס בביטול לכללי הסימטריה הנוקשה. כאן תוכלו למצוא אהדה לחוסר סימטריה. ספרית קודש מגבס יכולה להיות מחולקת למספר מישורים כאשר הויטרינה למשל בולטת החוצה או שחלוקת המדפים אינה מסודרת. ניתן להגיע לתוצאה יפהפייה גם בספריות קודש מעץ, כאשר מדפים במגוון גדלים מרכיבים ארון ספרים ייחודי ומפתיע.

 

איך בונים ספריית קודש מגבס?

שלבי בניית ספריית גבס

ספריית גבס נבנית במספר שלבים:

  1. בשלב הראשון יש לחזק את הקיר היטב במידה ומדובר בקיר בטון אין צורך בחיזוק בתוך הקיר. קירות בלוקים או קירות גבס נדרשים לחיזוק פנימי נוסף. יש לחזק את הקירות בהתאם למשקל המונח על המדפים. יש לחזק את הקיר באמצעות לוחות שיותקנו בתוך הקיר.
  2. יצירת תשתית – לאחר חיזוק מסיבי של הקיר באופן מקצועי יש לחבר את המסילה על ידי דיבלים חזקים בצורה אלכסונית. האלכסון נועד לייצוב טוב לנשיאת ספרים בשקל מקסימלי. למסילה יש צורך לחבר ניצבים במרחקים של 30-50 ס”מ בהתאם למשקל אותו אמורים המדפים לשאת. הכלל: צפיפות גבוהה של ניצבים = מדף בעל כושר נשיאה גבוה יותר.
  3. בניית מדפים ותומכים – לתשתית המתכת מחברים לוחות גבס. למדף ארוך יותר ממטר חשוב לבנות עמוד תמך בצורה אנכית לאורכו של הקיר. מדף גבס זקוק לתמיכה משני צדדיו. ככל שהמדף ארוך יותר כך הוא יותר חלש, כ שבנית ארון גבס עם מדפים מקיר לקיר מצריכה עמוד תמיכה אחד לפחות במרכז המדף.
  4. גימורי ספריית קודש מגבס – לאחר בניית המדפים יש למרוח שפכטל על מדפי הגבס ולצבוע אותם היטב. בנייה של ספריית גבס הכוללת את כל השלבים כולל גימור איכותי אמורה לקחת כ-3 ימי עבודה.

 

מומלץ להזמין בעל מקצוע ידוע במומחיותו לביצוע עבודה מושלמת, עם כי אם בורכתם בידיים טובות ומעט חוש טכני -תוכלו במעט מאמץ לבנות לכם ספריית גבס יפהפייה.

 

שילוב של מדפי זכוכית בספריית קודש

ניתן לשלב בארון גבס מדפי זכוכית שיתנו לספריה מראה חלקים נגיעה אלגנטית. שילוב זכוכית ספרית עץ אף הוא פעולה אפשרית כדופן לדלתות פתיחה מרשימות. תוכלו להשתמש בזכוכית חלבית אטומה במידה ויש חפצים שתרצו להצניע מאחורי דלת הארון או בזכוכית צבעונית אם אתם אוהבים סגנון רטרו עליז.

 

לסיכום, ספריות קודש מעץ ומגבס

לשאלת מיליון הדולר אין תשובה חד משמעית. לכל אופציה יש יתרונות וחסרונות שונים. חשוב שתיצמדו להעדפות האישיות לצד נתוני השטח והצעות הפרקטיקה במטרה להגיע להחלטה מושכלת. בכל מקרה של ספק התייעצו עם אנשי מקצוע המבינים בתחום שיתנו לכם טיפים וחשיבה מחודשת בנושא עיצוב הסלון שלכם. העדיפו רכישת ספריית קודש מחברה אמינה המציעה ארונות קודש איכותיים ותעודת אחריות כדי להבטיח שימוש נוח ויפה לאורך שנים.