כמה עולה ספריה?

כמה עולה ספריה

הישראלים הם כידוע לכל עם הספר, ובתור עם הספר הם זקוקים לספריה. משקי בית רבים אוהבים להתהדר בספריה אחת לפחות, כלומר ארון או סט מדפים מושקע בו אפשר לאחסן בנוחות ובייצוגיות ספרים ומזכרות קטנות. עולם הספריות הוא עולם רחב המושפע מהעדפות ומצרכים שונים. במאמר הבא נעסוק בספריות לבית וננסה לענות על שאלת השאלות – כמה עולה ספריה?

לצפייה בקטלוג ספריות לחצו כאן.

 

ספריה פרטית זה לא ספריה ציבורית

לפני שנתמקד בשאלה כמה עולה ספריה יש להבהיר קודם כל למה אנחנו מתכוונים במונח ספריה, או יותר נכון למה אנחנו לא מתכוונים. ספריה היא אמנם מוסד ציבורי להשאלת ספרים או כינוי למאגר תוכן, אך היא גם רהיט ביתי המשמש לאחסון ספרים, סרטים וכיוצא בזה. במאמר זה נתמקד בספריות ביתיות, ולא במונח הציבורי שלהן.

יש לציין שספריות ביתיות שונות זו מזו באופנים רבים, עוד לפני שנוגעים בהיבטים כמו עלות, חומר הגלם ממנו הן מיוצרות והעיצוב שלהן. יש ספריות המשמשות לאחסון ספרי קודש, אחרות מאחסנות ספרי הגות וחומר אקדמי, ויש גם כאלו שנבנו לצרכים עיצוביים בלבד. המנעד הספרייתי גדול מאוד כאמור ומשתנה בהתאם להעדפת דיירי הבית.

 

גבס גבס

אחת האופציות החינניות ביותר לספריה ביתית היא ספריית גבס. מדובר למעשה בתוספת לקיר עשויה גבס אשר בנויה בצורה של שקעים ובליטות המאפשרות למקם עליהן ספרים וחפצים קטנים (מעין מדפים מובנים המולבשים על הקיר). לספריה זו יתרונות רבים, מכיוון שהיא יציבה מאוד, עמידה מאוד וכן נותנת הרבה מקום לטעם ולעיצוב אישי. ניתן להוסיף למדפים חיפוי זכוכית (מחוסמת לרוב) או עץ ובכך לשדרג את הספרייה בכמה רמות.

עם זאת חשוב לדעת שמדובר בתענוג לא זול. מחיר בסיסי של ספריית גבס נע בין ארבעת אלפים לשבעת אלפים שקלים. תוספות של מדפים מזכוכית או מעץ ייקרו כמובן את החשבון בעוד כמה מאות או אלפי שקלים, בהתאם לכמות המדפים המותקנים, גודלם וסוגם. לכן מומלץ לבחור באופציה זו רק בעבור ספרית קבע אשר מתוכננת לשרת את דיירי הבית למשך זמן רב.

 

כי הספריה עץ השדה

עץ הוא אחד מחומרי הגלם הפופולריים ביותר לבניית ארונות בכלל וספריות בפרט. הוא מעניק תחושה טבעית למרחב הביתי שמחמיאה מאוד לאחסון של ספרים ופריטי נוי. בנוסף, באופן מפתיע למדי שימוש בעץ בגוון בהיר הוא אידיאלי להסוואת האבק המצטבר על ספריות, מכיוון שהאבק עצמו בהיר למדי. בחירה מצוינת לכל הדעות.

אז כמה עולה ספריית עץ? מדובר בטווח דינמי למדי, המושפע מסוג העץ, צפיפותו וגודל הספרייה כמובן. שימוש בעץ מלא, ובסוגי עץ איכותיים כגון אלון או אגוז מייקרים את עלות הספרייה אך ללא ספק מוסיפים לה רבות. באופן כללי, ספריות עשויות עץ עולות גם הן כמה אלפי שקלים. הזולות שביניהן יעלו כאלף עד אלפיים שקלים ואילו היקרות ביותר יכולות לטפס לסכומים גבוהים מאוד, כאמור כתלות בפרמטרים שונים, כגון טיב העץ, המוניטין של הנגר המבצע ועוד.

 

עידן הברזל

גם ספריה עשויה ברזל היא אופציה רלוונטית. שימוש בברזל (באופן מוחלט או בשילובו עם חומרים אחרים) מעניק נופך מודרני לספריה ולמרחב הכללי בו היא נמצאת. כאשר משתמשים בברזל חשוב שיעבור תהליך של גלוון קר על מנת לשמור על עמידות לאורך זמן. אם מדובר בספריה הממוקמת בחלל חיצוני יש גם להקפיד על כך שיעבור גלוון חם.

כמו חומרי גלם האחרים אותם סקרנו, גם ספרית ברזל אינה עסק מאוד זול. ספריה איכותית ומעוצבת יצוקה מברזל (או מפליז, חומר גלם נוסף אופנתי בתחום הספריות) תעלה גם היא כמה אלפי שקלים. ניתן למצוא ספריות איכותיות מברזל בטווח של כשלושת-ארבעת אלפים שקלים.

 

כמה עולה ספריה לבית – DIY

גם בתחום הספריות יש מקום לשיטת ה-DIY, קרי עשו זאת בעצמכם. התוצאה המתקבלת אמנם לא תהיה כנראה מעוצבת כמו ספריה מחברה המתמחה בכך, אך היא בהחלט עשויה להספיק לצרכיכם האישיים.

ניתן להתקין נישות ומדפים מותאמים אישית בחלל הבית, ולמעשה אין מדובר אף בנגרות מאוד מתקדמת.

עם גישה לכלים המתאימים וידיים טובות תוכלו להתקין ספריה חיננית להפליא במו ידיכם. ניתן גם לשלב בין שתי הגישות: לקנות אוסף של מדפים ונישות שאינם נמכרים בהכרח כסט ולהרכיב מהם ספריה עצמית ייחודית.