מה ההבדל בין ארונות קודש לארון רגיל?

ארונות הם מהווים חיוני בכל בית, המשמשים כפתרון אחסון נוח למגוון חפצים. הם מגיעים בצורות, גדלים וחומרים שונים, המאפשרים להם לתת מענה למגוון רחב של צרכי אחסון. עם זאת, יש ארונות שלהם תפקיד חשוב יותר ובעל ערך רב. ארונות אלו נועדו לאחסן ספרי קודש, חפצי קודש ופרטים משמעותיים נוספים אשר תופסים מקום מיוחד בלב היהודי המאמין. במאמר זה נעמיק בהבדלים בין ארונות קודש לארונות רגילים, ונבחן את המאפיינים והמטרות הייחודיות שלהם.

 

בין קודש לחול

ההבדל הראשון בין ארונות קודש לארונות רגילים הוא ייעודם. ארונות קודש משמשים לאחסון קודש, ואילו ארונות רגילים משמשים לאחסון חפצים יומיומיים, משחקי בגדים, נעליים וכלי מטבח. ארונות קודש וספריות קודש הם מרכז הבית היהודי משם שהם משמשים לאחסון ספרי קודש כמו חומשים, סידורים, גמרות (ספרי תלמוד), ספרי הלכה, ספרי הגות וספרי השקפה. הם יכולים גם לשמש להצגת פריטי יודאיקה שונים ותשמישי קדושה כגון: גביעים, חנוכיות ופמוטים. מאידך, ארונות רגילים נמצאים בבתים, במשרדים ובמוסדות אחרים.

 

הבדל שמתבטא גם בעיצוב

ההבדל השני בין ארונות קודש לארונות רגילים הוא העיצוב שלהם. ארונות קודש מעוצבים יותאמו לעיתים רבות לסגנון העיצוב המסורתי כאשר גם קיימים בהחלט ארונות קודש בעיצוב עכשווי בקו חלק, נקי ומוקפד בגדול, ספריית קודש תהיה מעוצבת בקו מכובד כיאה לתפקיד אותו היא נושאת. לעומת זאת, ארונות רגילים יכולים להופיע במגוון סוגים וסגנונות ללא מגבלות עיצוב, גדול וצורה והם נועדו להשתלב בעיצוב החדר בו הם ממוקמים.

 

סוגיית המיקום

ההבדל השלישי בין ארונות קודש לארונות רגילים הוא מיקומם. ארונות קודש ביתיים ממוקמים במרכז הסלון או חדר האורחים. לעיתם נוכל לפגוש ארון ספרי קודש נוסף גם בחדר הלימוד. לעומת זאת, ארונות רגילים נמצאים במקומות שונים כמו חדרי שינה, מטבחים ומגורים. הם ממוקמים באזורים שנוחים לאנשים המשתמשים בהם.

 

התכולה

ההבדל הרביעי בין ארונות קודש לארונות רגילים הוא תכולתם. ארונות קודש מכילים ספרי קודש, תשמישי קדושה ופריטי יודאיקה. פריטים אלו נחשבים קדושים ומשמשים כאמצעי ללימוד התורה או לקיום מצוות. לעומת זאת, ארונות רגילים מכילים פריטים יומיומיים כמו בגדים, נעליים וכלי מטבח. פריטים אלו אינם קדושים ומשמשים בחיי היומיום שלנו. נציין במאמר מוסגר כי בתפיסה של היהודי המאמין ניתן לקדש את החומר, כלומר, להפוך חפצים ומעשים פשוטים למלאי משמעות ובלבד שהם מכוונים לעשיית רצון השם. אם כך, גם ארון פשוט יכול להיות ארון קדוש אם הוא משמש את היהודי לעבוד את בוראו.

 

הגודל

ספריית קודש בשונה מארון ספרים רגיל או כל ארון אחר – היא לרוב ארון גדול מאוד. ארון הספרים היהודי מכיל שלל ספרים החל מספרי לימוד, תפילה, הגות, מחשבה, מוסר, חסידות ועוד. ייתכן ומבחינת המידות הוא יהיה הארון הגדול ביותר מכל ארונות הבית ואין בכך פלא. הבית היהודי רואה חשיבות אדירה בתוכן הטמון בספרים אלו, כך שניתן להם מקום של כבוד ובכל הזדמנות נהנה היהודי המאמין להרחיב ולהעמיק את ידיעותיו בספרים חדשים.

נציין כי עובדה זו צריכה לכוון אנשים בתהליך בחירת ספריית קודש – לבחור בארון קודש גדול מכפי צרכיהם נכון לאותו זמן, שכן בהמשך, הארון יתמלא בספרים נוספים.

 

ספריית קודש בשילוב ויטרינה

ארונות קודש רבים משלבים ויטרינה – ארון זכוכית להצגת פריטי יודאיקה, תמונות וחפצי נוי. כל אחד רשאי לקשט לפי רצונות את ארון הספרים ולתת טאצ’ אישי ייחודי. ניתן לשלב ויטרינה בעומקים שונים, בגבהים ובגדלים שונים לפי טעם בעלי הבית וכפי שהמקום מאפשר. בעניין בחירת המוצגים: יש שיבחרו לשלב כלי כסף רבים ובתוכם: חנוכיות, פמוטים, סביבונים, סכינים לחיתוך החלה, מגש לחלות, גביעים לקידוש, קופסה לאתרוג ועוד חפצים המשמשים לקיום מצווה.

יש שיבחרו לשבץ בויטרינה תמונות משפחתיות יפות במסגרות אומנויות, יש שיעדיפו חפצי נוי ומיניאטורות – כל אחד לפי טעמו וסגנונו.

 

זה מול זה – ההבדל במחיר

עלות של ספריית קודש ביתית עשוי להשתנות בהתאם לגודל, לחומר ולרמת הגימור. בהתאם לכמות ומשקל הספרים שעל ארונות אלו לשאת ולתפקידם המיוחד, לרוב הם מיוצרים מחומרים איכותיים ועיצובים מורכבים, מה שעלול לייקר את מחירם יותר מאשר כל כוננית רגילה. עם זאת, קיימות גם אפשרויות משתלמות, כמו ארונות מעץ סנדוויץ’ שעלותם נמוכה מארונות קודש העשויים מעץ מלא אולם כמובן שלא בהשוואה לכוננית רגילה במיוחד אם היא עשויה מחומר זול יותר כמו סיבית או פלסטיק. בסופו של דבר, המחיר של ספריית קודש ביתית או ארון ספרים רגיל יהיה תלוי בצרכים וההעדפות הספציפיות של האדם, כמו גם בתקציב שלו.

 

ההבדל ברמת האיכות של ספריית קודש מול ארון ספרים רגיל

רמת האיכות של ספריית קודש לבית יהודי בדרך כלל גבוהה מזו של ארון ספרים רגיל. מכיוון שהיא נועדה לאחסן ולהציג חפצי קודש וספרי קודש חשובים ביותר לאורך שנים ארוכות. החומרים המשמשים ליצירת ספריית קודש הם ברמה גבוהה יותר, עץ או מתכת, ועשויים להכיל עיצובים וגילופים מורכבים המשקפים את הערכים והתרבות של יושבי הבית. לעומת זאת, כוננית רגילה נודה להיות פונקציונלית ועשויה להיות עשויה מחומרים פחות יקרים. למרות שארון ספרים רגיל עשוי להיות איכותי בהחלט, הוא בדרך כלל אינו מיוצר באותם סטנדרטים כמו ספריית קודש וייתכן שאינו מציג את אותה רמה של אומנות או תשומת לב לפרטים.

 

לסיכום

קיימים הבדלים רבים בין ספריית קוד שלבין ארון רגיל, קודם כל בהיבט המהותי של ייעוד ומטרה וכן בהיבטים רבים נוספים כמו: רמת גימור, שימוש, שילוב ויטרינה, איכות ועיצוב. שימו לב שקניית ספריית קודש היא לרוב חד פעמית לעומת ארון רגיל שמקובל להחליפו במשך השנים.