מהו מבנה בית הכנסת ואיך לבחור ספריית קודש לבית כנסת?

בית כנסת מכונה במקורות היהודיים: “בית מקדש מעט” בשל קדושתו. מאז חורבן בית המקדש, שהיה מקום להשראת שכינה, משכן התפילה והלימוד המרכזי נמצא בבתי כנסיות ובבתי מדרשות. שמו: “בית כנסת” ניתן לו על שם מהותו כמקום התכנסות. סגנון העיצוב של בתי הכנסת משתנה מקהילה לקהילה כאשר ישנם בתי כנסת מפוארים מאוד לעומת בתי כנסת המרוהטים בפשטות. מרהטים בית כנסת? לפניכם כל המידע הדרוש לבחירה נכונה של ספריות קודש.

 

מבנים וסגנונות עיצוב של בתי כנסת מסביב לעולם

מבני בתי הכנסת היסטוריים מסביב לעולם הושפעו רבות מהמעמד של הקהילה היהודית באותה תקופה על אדמת המדינה הזרה. היו שנים רבות בהם הטילו נוצרים ומוסלמים הגבלות נוקשות על צורת הבניה של בית התפילה היהודי: הרחקת בית הכנסת מבית תפילה מוסלמי או נוצרי, הגבלת גובה מבנה בית הכנסת כך שלא יתגבה מעל בית התפילה המוסלמי/נוצרי וכן צמצום חומרי הגלם מהם ניתן לבנות את בית הכנסת (באירופה, נאסרו בתי כנסת מאבן במשך תקופה ארוכה).

 

בנוסף, רבני הקהילות השונות ציוו את בני דורם שלא לבנות בית כנסת כך שידמה לבתי תפילה נוצריים או מוסלמיים.

כך במרבית הקהילות, היווה בית הכנסת מבנה פשוט לצורך שגרה תקינה של תפילות ולימוד, כדי שלא יבלוט וימשוך תשומת לב שלילית מטעם האזרחים המקומיים ויידמה לכנסיות ובתי תפילה מוסלמיים. אם נתחקה אחר סגנון אדריכלות של בתי כנסת מסביב לעולם, נראה כי לא קיים קו עיצוב אחיד, הן של מראה בית הכנסת מבחינה חיצונית והן של פנים בית הכנסת. אלו הושפעו ממסורת וטכנולוגיות הבניה שנפוצה באותה תקופה.

 

רהיטי בית הכנסת

ארון קודש/ היכל

בעבר, אוחסנו ספרי התורה וחפצי קודש נוספים בתיבה ייעודית שהובאה מחדר צדדי אל אולם התפילה המרכזי ולאחר השימוש הוחזרה למקומה. עם השנים חל שינוי בסדרי בית הכסת והתיבה, נשארה באולם התפילה ושינתה צורה. כיום, מקובל להניח את ספרי התורה בארון קודש גדול ומפואר הפונה לכיוון ירושלים.

שם ארון זה בעדות המזרח הוא: “היכל” ומכונה אצל האשכנזים: “ארון קודש”. ברוב בתי הכנסת, חלק זה של הארון מוגבה משאר חלקי בית הכנסת. לפני ארון הקודש ישנו שטיח הפרוס על הרצפה ומיועד לעמידת הכהנים עליו בשעת ברכת כהנים.

 

בימה ותיבה

אזור נוסף המוגבה בתוך בית הכנסת הוא הבימה – שם נמצאת תיבה: שולחן עליו יניחו או יעמידו את ספר התורה לצורך קריאה בו: בימי שני, חמישי ושבת וכן בחגים ובמועדים. בבתי הכנסת של יוצאי עדות אשכנז קיים אזור ישיבה מיוחד למי שמבצע את ההגבהה של ספר התורה.

 

העמוד

העמוד נמצא לפני שליח הציבור בבתי כנסת אשכנזיים ואינו מצוי בבתי כנסת של עדות המזרח.

 

המושבים בבתי הכנסת

בבתי הכנסת הספרדיים, מושבי קהל המתפללים מסודרים בצורת ח’ מסביב לבימה ואילו בבתי כנסת אשכנזיים המושבים כולם פונים לארון הקודש.

 

ספריות קודש בבית הכנסת

בבית הכנסת מאוחסנים ספרי קודש שונים, סידורים, חומשים וחפצי קודש בספריות קודש. ברוב בתי הכנסת, קיימות ספריות קודש מהודרות מאוד התואמות את עיצוב בית הכנסת הכללי. לרוב, ספריות הקודש יעוצבו בסגנון מסורתי, ספריות קודש מעץ סנדוויץ’ מצופה פורמייקה או ספריות קודש מעץ מלא. ספריות אלו מהוות רהיט שימושי מאוד לאחסון חפצי קודש ונים: תפילין, טלית, סידור, חומש, גמרות, ספרי הלכה, השקפה והגות.

בבתי כנסת המשמשים גם כבית מדרש תהיה רמת שימוש גבוהה לכרכי תלמוד וספרים העוסקים בהלכה ובעניינים תורניים נוספים.

 

תכנון מקדים של ספריית קודש לבית כנסת

תכנון ספריית קודש לבית כנסת צריך להיעשות בתשומת לב רבה יש לשים לב למספר פרמטרים:

 

גודל חלל אולם התפילה בבית הכנסת

יש למדוד היטב את מידות הקיר הרלוונטי עבור מיקום ארון ספרי הקודש. חשוב לבדוק את מידות השטח בין רהיטי בית הכנסת, זאת על מנת לאפשר מעבר פתוח ונגיש לכל מתפללי בית הכנסת לספריית הקודש לצורך שימוש סדיר ונוח.

 

הגדרת צרכי האחסון של ספריית הקודש

חשוב ליצור מראש רשימה של הפריטים האמורים להיות מאוחסנים בספריית הקודש של בית הכנסת: סידורים וחמושים וכן חפצי קודש נוספים לפי סגנון בית הכנסת ואופי המתפללים: טליתות, תפילין וכיפות לצד ספרי לימוד שונים, כרכי גמרות ועוד. יש לאמוד את מספר ספרי הקודש העתיד להיות בספרייה על מנת לייצר מספר חללים אחסון מספק.

 

ספריית קודש באיכות בלתי מתפשרת

הזמנת ספריית קודש לבית הכנסת חייבת להיעשות תוך בדיקה מעמיקה של שוק הריהוט בכלל וריהוט בתי הכנסת על מנת ליצור קשר עם ספק אמין המייצר ספריות לבתי כנסת באיכות בלתי מתפשרת. ספריות לבית מסנדוויץ’ מצופה פורמייקה הן אופציה מועדפת בשל האיכות הגבוהה שלהם לצד מחיר נמוך ביחס לספריות מעץ מלא.

 

עיצוב מוקפד

בהזמנת ספריית קודש מעוצבת יש לתת את הדעת על התאמה מלאה לסגנון העיצובי של בית הכנסת. מקובלת הזמנת ספריית קודש מעוצבת, מחוטבת ובעלת קרניז בעיצוב עשיר. מומלץ לבחור בספרית קודש עד התקרה על מנת לייצר מראה מהודר יותר לחלל בית הכנסת.

 

ספריית קודש לבית הכנסת – סיכום הדגשים לבחירת ארון ספרי קודש

בתהליך עיצוב בית כנסת חשוב לתת את הדעת על טיב החומרים וזהות היצרן של ספריית הקודש, מומלץ ייעוץ של מעצב פנים העוסק בתחום לצורך ניצול מקסימלי של שטח בית הכנסת ויצירת סביבה אסתטית ואלגנטית כיאה לבית תפילה.

בנוסף, חשוב להגדיר מראש את סעיף התקציב וכך לבחון את האפשרויות וההיצע של ספריות הקודש בשוק בצורה מושכלת. ערכו סקר שוק לגבי המחירים המקובלים בשוק ועצבו לכם ספריית קודש מפוארת המתאימה לארח את חפצי הקודש בבית הכנסת.